|
|
|
Anne ve Babalar !
Çocuklarınızla Etkili İletişim Kurma Yolları |
|
|
Körfez Depremi gibi büyük bir coğrafi bölgede
yer alan ve toplumun büyük bir kısmını etkileyen doğal felaketler, sadece bölgede
yaşayanları değil tüm ulusu derinden sarsan olaylardır. Bölgede yaşayanlar için
kendilerine fiziksel ve sosyal destek veren çevrenin neredeyse tümüyle zarar görmesi,
durumu daha da güçleştirir. Evimizi, yakın akraba ve arkadaşlarımızı kaybetmiş
olmanın acısı büyüktür. Bu kayıpların üstüne, yaşam koşullarındaki
değişmeler de eklendiğinde yaşadığımız stres artar. Örneğin, kötü hava
koşulları, barınma koşullarının istediğimiz gibi olmaması, çocukların okul
durumu, artçı depremlerin sürme olasılığı gibi pek çok faktör yaşanan stresi
arttırır. Ayrıca üzüntü, pişmanlık, öfke gibi yaşamakta olduğumuz tüm duygular
çocuklarımızla olan ilişkilerimizi daha da güçleştirebilir. Ne var ki çocuklar da
bu doğal felaketten aynı bizim gibi etkilenmişlerdir. Araştırmalar doğal
felaketlerden en çok yara alan grupların çocuklar, gençler ve yaşlılar olduğunu
göstermektedir. Ancak anne ve babalarından, arkadaşlarından, öğretmenlerinden ve
diğer aile üyelerinden yakın ilgi ve destek gören çocukların doğal afetin
sonuçlarından daha az etkilendiklerini ve daha kolay ve çabuk başa çıktıklarını
iyi biliyoruz.
Çocuklarınıza yardımcı olabilmeniz
için sizin yardıma muhtaç durumda olmamanız gerekir. Eğer kendinizi çocuklarınızla
aşağıda önerildiği şekilde ilgilenecek kadar iyi hissetmiyorsanız psikolojik
yardım almaktan çekinmeyin. Kendinizi iyi hissetseniz, önerilere uysanız bile deprem
sonrasındaki bu iyileşme sürecinin zaman alacağını, bazı olayların ve
yaşantıların zaman zaman durumu geriye götüreceğini bilin. İyileşme sürecinde, en
çok yarar gördüğünüz önerilere ağırlık verin, geleceğe yönelin ve genellikle
olumlu bir tutum içinde olmaya çalışın. Elinizdeki broşür bu konuda size yardımcı
olmak üzere hazırlanmıştır. Bu broşürün dışında ihtiyacınız olan her türlü
desteği alabileceğiniz herkese ve her kuruma baş vurmaktan çekinmeyin.ÇOCUKLAR İÇİN DEPREMİN ANLAMI
NEDİR?Çocuklar da yetişkinler gibi deprem
felaketinden korkarlar. Ne var ki depremi, biz yetişkinler gibi kontrolümüz dışında
olan doğal bir olay olarak anlamakta güçlük çekerler. Üstelik çocuklar, kendilerini
koruyan ve tamamen güven duydukları yetişkinlerin bu olay karşısında çaresiz
kalmasından endişe duyarlar.
-
Okul çağındaki çocuklar ise doğal
olayları anlayabilirler. Ancak, böylesine büyük bir felaketi daha önce yaptıkları
kötü bir davranıştan dolayı kendilerine verilen bir ceza olarak algılayabilirler.
-
Ergenlerin depremi algılayışı ise
yetişkinlerinkine oldukça benzerdir. Ancak bu felaketin kendi başlarına gelmiş
olmasından öfke duyabilirler.
ÇOCUKLARIN DEPREME OLAN TEPKİLERİNİ NELER
ETKİLER?
Çocukların deprem felaketi karşısındaki tepkileri
birbirinden farklı olabilir. Bazıları depremin hemen ardından birtakım davranış
değişiklikleri gösterirken, bazıları günler ve haftalar, hatta aylarca hiçbirşey
olmamış gibi davranıp daha sonra problemli davranışlar sergileyebilirler. Bu yüzden
önümüzdeki aylar içinde elinizdeki broşürü zaman zaman alıp okuyun. Böylece
depremin normal psikolojik etkileri konusunda hem daha iyi bilgilenecek hem de önerileri
unutmamış olacaksınız.Çocukların depremden etkilenme derecesini bir takım
faktörler belirlemektedir. Bunlar:
- Ailenin tepkisi: Çocuk depremden doğrudan etkilenmese
bile ailesinin deprem karşısındaki tepkileri ve korkularından çok etkilenebilir.
Çocuğun deprem karşısında çaresiz kalan ailesine olan güveni sarsılabilir.
Ailesinin felaket karşısındaki korku ve kaygılarından en çok da okul öncesi yaş
grubundaki çocuklar etkilenirler. Bu nedenle bir yandan kendinizi diğer yandan da
çocuklarınızı yeniden güçlendirmeye çalışınız.
- Kayıp derecesi: Çocuğun deprem felaketinde tanık
olduğu ya da gördüğü hasar ve kayıp ne kadar büyük ise etkilenme derecesi de o
kadar fazla olacaktır. Özellikle aileden bir veya daha fazla kişinin öldüğü veya
ağır yaralandığı, çocuğun kendisinin yaralandığı ya da evinin ve okulunun
yaşanamaz hale geldiği durumlarda çocuk, bu felaketle başa çıkmada oldukça
zorlanır. Aile üyelerinden birinin ölümünden dolayı rollerin değiştiği,
örneğin, annenin baba, ablanın anne rolünü üstlenmek zorunda kalması gibi
durumlarda aile içi ilişkilerde zorluklar yaşanacaktır. Çocuk, bu koşullarda yeni
yaşama geçerken daha da zorlanacaktır.
Depremi yaşamayan çocuklar bile, hiçbir kayıpları
olmadığı halde televizyonda gördüklerinden ve yetişkinlerin olay hakkındaki
konuşmalarından etkilenebilir ve benzer tepkileri gösterebilirler.
- Yaş / Cinsiyet: Çocukların zihni
yetişkinlerinkinden daha esnek ve işlenmeye daha uygun olduğu için, çocuklar hem
olumlu hem de olumsuz etkilere daha açıktırlar. Bu nedenle felakette yaşanan
olaylardan etkilenme olasılıkları daha yüksektir. Cinsiyet açısından ise kız
çocuklarında içe dönük ve sessiz, sakin olma; erkek çocuklarında ise hiperaktif
davranışlar (olduğu yerde duramama, sürekli hareket etme) daha fazla görülmektedir.
- Daha önceki yaşantılar: Depremden önce başka
örseleyici yaşantıları olan çocuklar bu felaketten daha çok etkilenebilirler.
Örneğin, anne babası boşanmış, kendisi şiddete maruz kalmış, aile içinde
şiddeti gözlemlemiş ya da ailesinde ciddi bir sağlık problemi yaşayan çocuklar
gibi. Ayrıca deprem öncesinde de bazı psikolojik problemleri olan veya okul başarısı
zaten iyi olmayan çocukların, bu tür yaşantıları olmayan çocuklara göre deprem
felaketinden daha çok etkilenmeleri beklenebilir. Ancak şu da unutulmamalıdır ki
yaşça daha büyük olup daha önceki yıllarda stresli durumlardan geçmiş ve bununla
başedebilmiş çocukların, deprem felaketinin yarattığı etkilerden de diğer
çocuklara göre daha kolay sıyrılması mümkündür.
- Depremin dolaylı etkileri: Deprem felaketinin pek
çok olumsuz etkisi, sadece çocuğun doğrudan yaşadığı deprem sarsıntısı,
yıkıntılar, yaralanma ve kayıplar nedeniyle ortaya çıkmaz. Depremin dolaylı
etkileri de çocuğun yaşadığı güçlükleri artırıcı bir rol oynayabilir ve
iyileşme sürecini geciktirebilir.
-
Ayrılık: Çocuk ailesinden
herhangi bir bireyi kaybetmemiş olsa da, herhangi bir nedenle bir süre onlardan ayrı
yaşamak zorunda kaldığında, bu durum onun üzerinde ilave bir kaygı ve stres
yaratacaktır.
-
Aile içi ilişkiler: Aile içinde
hastalık ya da ölüm gibi nedenlerle rollerin değiştiği, aile içi ilişkilerin
bozulduğu, ailedeki yetişkinlerden birinin fazla miktarda alkol almaya başladığı,
şiddetin ortaya çıktığı ya da var olan şiddetin arttığı durumlarda iyileşme
gecikecektir.
DEPREMİN ÇOCUKLAR ÜZERİNDEKİ GENEL
ETKİLERİ
Depremden sonra çocuğunuz,
-
depremin tekrarlayacağından veya bu
felaketi hatırlatan şeylerden (örneğin, ambulans, kepçe, asker, itfaiyeci, siren
sesi, toz kokusu, duman gibi) korkabilirani seslerden ve gürültüden
korkabilir depremden sonraki yaşamı konusunda
endişeli olabiliryetişkinlerin depremi ve
sonuçlarını engelleyememiş olması nedeniyle onlara olan güvenini yitirebilirdeprem öncesine göre daha kolay
kırılabilir, küsebilir ağlayabilirönceden sessiz, uyumlu bir çocukken
gürültülü ve saldırgan hale gelebilir veya neşeli, girişken bir çocukken utangaç
ve ürkek olabilirdikkatini toplamada güçlük
çekebilirher zaman hoşlanarak oynadığı
oyunları artık oynamak istemeyebilirdaha hareketli olup, hareketlerini bir
türlü kontrol edemeyebilirtek başına uyumaktan korktuğu için
anne babası veya diğer bir kişiyle beraber yatmak isteyebiliruykuya dalmada güçlük çekebiliranne ve babasını gözünün önünden
ayırmak istemeyebilir, yalnız kalmaktan korkabilirokula veya yuvaya gitmek istemeyebilirparmak emmek, altına kaçırmak gibi
daha küçük yaşlarda gösterdiği davranışları tekrar sergilemeye başlayabiliriştahı kesilebilirmide bulantısı, karın ağrısı,
baş ağrısı, kusma gibi fiziksel tepkiler gösterebiliranne-babasının istemediği ancak
kendisinin yaptığı bir davranıştan veya söylediği sözden dolayı depremin meydana
geldiğini düşünebilir ve bunun için suçluluk hissedebilirkonuşmakta güçlük çekebilirküçük çocuklar tekrar tekrar
depremle ilgili oyunlar oynayabilir
büyük çocukların bazıları hep
deprem hakkında konuşmak isterken, bazıları bunun konuşulmasından hoşlanmayabilir
ve kendisi de konuşmayabilir
-
yetişkinlerin büyük kayıpların
yanında önemsiz gördüğü bir nesne çocuk için çok önemli olabilir. Örneğin,
sevilen bir oyuncağını ya da battaniyesini kaybetme çocuğu çok üzebilir onun için
ağlayabilir ve ısrarla onu geri isteyebilir.
BEBEKLİK DÖNEMİ
Bebekler depremden doğrudan
etkilenmezler; ancak, annenin aşırı kaygı, korku ve güvensizlik duyguları
içinde olması bebeğine vereceği bakımı ve onunla iletişimini olumsuz yönde
etkileyebilir. Bebek, altı kirlendiğinde, acıktığında, kendini huzursuz
hissettiğinde farklı türden ağlamalar gösterir. Annenin bunlara duyarsız kalması ve
ihtiyaçları geciktirmesi ya da çok mekanik bir şekilde, bebekle konuşmadan onunla
duygusal bir iletişime geçmeden bu ihtiyaçları karşılaması bebeğin gelişimine
zarar verebilir. Bebekler stres ve güvensizlik koşullarında yoğun bir ağlama
tutturabilirler,yatıştırılmaları, yeniden huzur ve güven duymaları güçleşebilir.
Bu türden bir bakımın çok uzun sürmesi durumunda ise bebek ileride içine
kapanabilir.
OKUL ÖNCESİ:
Okul öncesi dönemindeki çocuklar (2-5
yaş) depremin neden olduğu kayıplar ve yaşam şartlarında meydana gelen
değişiklerle başa çıkmada oldukça zorlanırlar. Çünkü yaşamda bu tür
deneyimleri az olduğu için başa çıkma yetenekleri de tam olarak gelişmemiştir. Bu
nedenle de anne babanın, yakın akrabalarının ve öğretmenlerinin desteğine ihtiyaç
duyarlar.Bu dönemdeki çocuklar genellikle
felaketten etkilendiklerini sözel olarak ifade edememelerine rağmen, kaygılı ve
üzgün olduklarını davranışlarıyla belli ederler. 2-6 yaşları arasındaki çocuklarda
görülebilecek bazı değişiklikler şunlardır:
-
yeme sorunları; iştahsızlık ya da
aşırı yemek yeme, kusma, ishal ya da kabızlıkuyku sorunları; uyuyamama, aşırı
uyuma ya da kabus görmeparmak emme, altına kaçırma gibi
bebeksi davranışlar, karanlıktan, hayvanlardan,
yabancılardan veya canavarlardan korkma, daha önce korkmadığı, ancak ona depremi
hatırlatan gürültülerden ve yerlerden korkmaannesinin eteğine yapışıp onu
bırakmama ve ayrılmaktan korkmakendini güvende hissettiği yerden
ayrılmak istememe (çadırdan dışarı çıkmak istememe gibi)sürekli anne ya da babayla birlikte
uyumak isteme
tam olarak açıklayamadığı
ağrılardan şikayet etme
-
sinirlilik, söz dinlememe ve aşırı
hareketlilik
OKUL ÇAĞI:
Bu yaş grubundaki çocuklarda bebeksi
davranışlar oldukça yaygın biçimde görülebilir. Çocuk ya tam olarak içe kapanır
ya da daha saldırganlaşır. Depremde özellikle oyuncaklarının, kendisine armağan
olarak verilmiş olan eşyaların ve beslediği ev hayvanlarının kaybından çok
etkilenirler.6-11 yaşları arasındaki bir çocuk,
-
daha sinirli olabilir; arkadaşları ve
kardeşleriyle geçinmekte zorlanabilir.saldırgan davranışlar gösterebilir
ya da içine kapanabilir, oyun oynamak istemeyebiliranne babasının dikkatini çekmek
için kardeşleriyle yarış içine girebilir,arkadaşlarıyla ya da aile üyeleriyle
birlikte olmak istemeyebilir, ya da anne-babasının yanından hiç ayrılmayabilir,okula gitmek istemeyebilir,kendini halsiz hissedebilir, sınıfta
uyuya kalabilir,okul başarısı düşebilir,dikkatini toplamada zorlanabilir,geceleri kabus görebilir, iyi
uyuyamayabilir,sanki hiç birşey olmamış ya da
hissetmiyormuş gibi görünebilir,sık sık ağlayıp, sızlanarak
mızmızlık yapabilir,yedirmenizi ve giydirmenizi
isteyebilir,başağrısı, görme ve işitme ile
ilgili şikayetlerde bulunabilir,ısrarlı kaşıntıları olabilir,mide bulantısı görülebilir,tam olarak açıklayamadığı
ağrılardan şikayet edebilir,rüzgar, yağmur ve fırtına gibi
diğer doğa olaylarından korkabilir,söz dinlemeyebilir,başından geçenlerle ilgili olarak
sürekli konuşmak isteyebilir,daha önce olmayan tikler
gösterebilir,
konuşmada güçlük çekebilir,
kekeleyebilir,
-
depremde yaşadıklarını abartabilir
ya da çarpıtabilir.
ERGENLİK:Bu yaş grubunda akran ilişkileri çok
önemlidir. Ergenler arkadaşlarından yakın ilgi ve kabul görmek; korkularıyla ve
diğer tüm duygularıyla oldukları gibi kabul edilmek isterler. Kaygı ve
gerginliklerini, saldırganlıkla, isyankarlıkla, içe kapanma ya da dikkat çekmeye
çalışarak ortaya koyarlar. Bu yaş grubundaki gençler, pek çok kişi ölmüş iken
kendilerinin kurtulmuş olmalarının verdiği bir suçluluk duygusu içinde olabilirler.
Akranları tarafından kabul görmeyen ergenler içlerine kapanabilir ve bu ergenlerde
depresyon gözlenebilir. Depremin yaralarının sarılmasıyla ilgili toplumsal çabalarda
kendilerine yetişkinler kadar sorumluluk tanınmadığı için kendilerini engellenmiş
hissedebilirler. Ergenlik dönemi, yetişkinliğe uzun bir geçiş dönemidir. Bu dönemin
başında ve sonunda gençlerde gözlenebilecek tepkiler de değişebilir. Bu nedenle
burada ergenlik dönemine ait tepkiler 11-14 ve 14-18 yaş grupları olarak ayrı ayrı
ele alınmıştır. 11-14 yaşlarındaki ergenlerde
gözlenebilecek tepkiler:
-
fiziksel şikayetler (baş dönmesi,
başağrısı, mide bulantısı gibi)aşırı yemek yeme ya da
iştahsızlık aşırı uyuma ya da hiç uyuyamama
şeklinde uyku bozuklukları belirsiz,tam açıklanamayan ağrı ve
acılardaha önce ilgi duyduğu şeylere
karşı ilgisini kaybetme ve içine kapanmasorumluluklarını yerine getirememeokula gitmeme, okul başarısında
düşmeanne babanın ve öğretmeninin
dikkatini üzerine çekmeye çalışmaokulda ve evde kurallara karşı gelmekardeşleriyle ve arkadaşlarıyla olan
ilişkilerinde bozulma, akranlarına ilgi göstermeme
içki veya sigara içme, esrar ve eroin
gibi uyuşturucuları kullanma eğilimi
-
ölen yakınıyla birlikte olma
isteğini dile getirme ve bazılarının bu sebeple intihar girişiminde bulunması.
14-18 yaşlarındaki ergenler ise,
-
kendilerini suçlu hissedebilirlerçaresizlik duyguları içinde
olabilirlerfelaket karşısındaki duygularını
kabul etmeyebilirlerhareketlerinde aşırı bir artış ya
da azalma olabilirdikkati toplama ve planlı davranmada
güçlük çekebilirleraileden ve akranlarından uzaklaşıp
yalnız kalmak isteyebilirler alkol, sigara ve uyuşturucu (esrar,
eroin vb.) kullanmak isteyebilir ve suç işleyebilirleraile üyelerine ve akranlarına karşı
saldırgan davranışlar içine girebilirlerdepremin ortaya çıkardığı bazı
tepkileri kabullenmeyebilirlerbaşağrısı ve belirsiz diğer
fiziksel şikayetler olabilir
hastalanmayla ilgili korkular
yaşayabilirler
-
genç kızlarda ağrılı ay hali ya da
ay hali olmama görülebilir
Bazı ergenler deprem felaketinde
kurtarma çalışmalarına yardım ettikleri için birçok yaralı ve ölüyle
karşılaşmış olabilirler. Ergenler bu dayanılması güç görüntüler
karşısındaki duygularını çoğu kez nasıl ifade edeceklerini bilemezler ve bazı
ergenler engellenme, öfke ve suçluluk duygularıyla suç davranışlarına
yönelebilirler. Deprem sonrası kurtarma ve yardım çalışmalarına etkin bir şekilde
katılmış olan ergenlerde ayrıca aşağıdaki tepkiler görülebilir:
BU TEPKİLER NE ZAMAN ÖZEL İLGİ
GEREKTİRİR?
Yukarıda sayılan tepkiler çocuk ve
gençlerin deprem gibi bir felaketi takip eden zamanda göstermeleri beklenen doğal
tepkilerdir. Çocuk ya da genç, depremden önce fiziksel şiddete maruz kalmış, ciddi
bir hastalık geçirmiş, ya da birtakım sorunları ve problemleri olmuş ise depremin
psikolojik etkilerini daha yoğun yaşayabilir. Özellikle deprem öncesinde bunların
üstesinden gelememiş iken bir de depremi yaşadıysa bu felaketle başa çıkmada çok
zorlanabilir. Yukarıda sayılan olağan tepkilerin uzun süre devam ettiği ve çocuğun
günlük yaşamını sürdürmesini engellediği durumlarda tepkilerine özel bir ilgi
gösterilmelidir. Böyle durumlarda çocuk ya da gencin uzman bir kişi tarafından
değerlendirilip desteklenmesi gerekebilir. Bu durumlar şöyle sıralanabilir:
-
Çocuğun davranışlarında ve genel
halinde ortaya çıkan ve 2 haftadan daha uzun süren olağan dışı değişimler
gözlendiğindeÇocuk yukarıda sayılan olağan
tepkilerden pekçoğunu birarada gösteriyorsaÇocuğun davranışlarındaki
değişimler çok farklı durumlarda da görülüyorsa, örneğin, hem evde, hem de okulda
arkadaşlarıyla birlikteyken
Çocuk kendine zarar vermeye
çalışıyor ya da vereceğini ifade ediyorsa
-
Çocuğun daha önceden iyi olan okul
başarısında önemli ve devam eden bir düşüş gözlemleniyorsa,
BU TEPKİLERLE BAŞA ÇIKMAK İÇİN
NELER YAPILABİLİR?
Çocukları bilgilendirmek, onlara
duygusal destek vermek, felaketle başa çıkmadaki çabalarınıza onları da katmak
ailenizi bir araya getirmede yardımcı olacaktır. Deprem gibi büyük bir felaket
karşısında ailenin birbirine kenetlenmesi, aile ilişkilerini depremden sonra da devam
edecek şekilde güçlendirir.
Başınızdan geçen olayı
küçümsemeyin. Size ne kadar zor gelirse gelsin gerçekleri saklamadan olan biteni
çocuğunuza anlatın. Eğer çocuk üzülecek diye gerçekler saklanırsa, o zaman neler
olduğunu kendisi anlamaya ve yorumlamaya çalışacaktır. Böyle bir durumda kendisinin
fikir yürütmesi daha fazla endişelenmesine ve korkmasına neden olur. Çocuğa,
gerçekleri saklamadan anlaşılır bir dilde anlatmak onun size güven duymasını
sağlar. Ergenlerin ise bu konuyu akranları ve diğer yetişkinlerle konuşmasına,
tartışmasına izin verin. Ergenler de deprem ve alınacak önlemler konusunda ne kadar
bilgilenirlerse yaşamlarını da o kadar kontrol altına alabilir; gelecekleriyle ilgili
planlar yapıp çalışabilirler.
-
Deprem konusunu siz açmayın, fakat
çocuğunuz bu konuda konuşmak istediğinde onu
dinleyin, sorularını cevaplayın, ona
destek olup onu rahatlatın. Çocuğunuzun duygularını ifade edebilmesi için
gerekirse mutlu, üzgün, kızgın, korkmuş gibi duygu bildiren kelimeleri kullanarak siz
kendi duygularınızdan söz edin.
-
Çocuğunuzu neler hissettiğini
söylemesi için zorlamayın, bırakın kendisi için uygun
zamanı o seçsin. Birey bazen
kendinde aşırı stres yaratan durumları kabul etmekte zorlanır. Bu durumda yaşanan
stresi inkar etmek faydalı olabilir. Aynı şekilde ağlamak, aşırı uyumak ya da
hayaller kurarak bu travmatik durumdan geçici olarak uzaklaşmak çocukları ve
özellikle ergenleri rahatlatabilir.
edin. Ona anlayabileceği bir dilde
depremin ne olduğunu, neden olduğunu ve depremin kendi davranışları ya da sözleri
için bir ceza olmadığını açıkça anlatın. Örneğin, “deprem aynı yağmurun
yağması, rüzgarın esmesi gibi bizim kontrolümüzde olmayan bir olay, yani sen akşam
yemeğini yemediğin, kardeşine küfür ettiğin, arkadaşını dövdüğün, anneni
üzdüğün için olmadı” gibi ifadeler kullanın.
Örneğin, televizyonda yıkılmış
evleri, ağlayan insanları, yaralıları gösteren programları izlemesini engelleyin.
Çocuğunuzu onu üzen, tekrar depremi hatırlatan durumlardan, olaylardan ve yerlerden
korumaya çalışın.
bir düzen oluşturmaya çalışın. Çocuklar
için düzenli bir günlük program uygulayın. Örneğin, her sabah kalkıp birlikte
kahvaltı etmek, ortalığı toplamak, birlikte oyun oynamak, öğle yemeğinden sonra
birlikle bir süre kitap okumak, uyumak gibi. Farklı birşeyler yapmanız gereken
günlerde çocuğunuza bunu önceden anlatın.
Çocuğunuz sizin yanınızda olmak
istiyor, yalnız kalmaktan korkuyorsa ona sarılın, kucaklayın, öpün, onu
sevdiğinizi, onun yanında olacağınızı, onu bırakmayacağınızı söyleyin.
Dokunma, okşama, sarılma özellikle küçük çocuklar için çok önemlidir. Felaket
döneminde, bir süre için çocuğun istediklerini yapmanın bir sakıncası yoktur,
aksine böyle olağanüstü bir dönemde az da olsa gerekebilir. Bu dönemde çocuğunuzun
şımaracağından korkmayın.
Uykudan önce ona hikaye okuyun ya da
anlatın, sırtını okşayın, gün hakkında sessizce konuşun. Geceleri istiyorsa
ışığı açık bırakın, biraz fazla uyumasına ya da çok korkuyorsa yanınızda
yatmasına göz yumun.
gideceğinizi mutlaka anlatın ve
döneceğinizden emin olmasını sağlayın.
Çocuğunuzun isteklerini yerine
getirmeniz onun bu olayda yaşadıklarını atlatması için ne kadar gerekli ise bir
yandan da düzenli bir yaşama geçmek için kurallar koymak da o kadar önemlidir. Eğer
çocuğunuz hiçbir kuralı dinlemiyorsa, onunla yapması ve yapmaması gereken
davranışları ve o davranışları neden yapması ya da yapmaması gerektiği konusunda
konuşun. İstediğiniz davranışları sergilediğinde "aferin ne kadar güzel"
gibi sözlerle onu ödüllendirin. Çok zorda kalsanız bile ona vurmayın ve herhangi bir
fiziksel ceza uygulamayın.
Aile üyelerinin birlikte olması
travmanın atlatılması için önemlidir. Ayrıca akrabalarınız ya da komşularınız
sizi merak edip, telefonla aradıklarında çocuğunuzla bunu paylaşın. Bunlar çocuğa
başkaları tarafından da düşünülüp sevildiği duygusunu verecektir. Sosyal destek
için akrabalarınızla ve yakın aile çevrenizle ilişkilerinizi en kısa sürede
yeniden kurun ve sürdürün.
Çocuğu deprem hakkında oyunlar
oynaması (kepçe, kamyon, ambulans vs. ile), resimler yapması veya bu konuda
yaşadıklarını, hissettiklerini yazması için destekleyin. Böylece çocuk sözel
olarak ifade edemediği duygularını ortaya koyma olanağı bulacaktır. Yaptığı
resimleri ya da yazdıklarını eve asabilir ya da yakın akrabalarınıza
gönderebilirsiniz.
Deprem gibi üzerinde hiçbir
kontrolümüzün olmadığı bir durum yaşarken biz de kendimize olan güvenimizi
yitirebiliriz. Hayatımızın kontrolümüz altında olduğunu hissetmek bizim güvenlik
duygumuz için ne denli önemli ise; çocuklar için de o kadar önemlidir. Bu nedenle
günlük yapılan işleri planlayın ve planlamaya çocuğunuzun da katılmasını
sağlayın. Ayrıca çocuğunuza mümkün olduğunca çok ufak ta olsa kararlar alabilmesi
için seçenekler sunmaya çalışın. Örneğin, birkaç giysiyi, yiyeceği ya da
oyuncağı gösterip kendisinin karar vermesini sağlayın.
Deprem felaketi çocuğun sadece kendine
olan güvenini değil, deprem felaketine engel olamadıkları için yetişkinlere olan
güvenini de yitirmesine neden olur. Çocuğunuzun güvenini tekrar kazanmak için, ona
verdiğiniz sözleri mutlaka tutun ya da yerine getiremeyeceğinizi düşündüğünüz
şeyler için söz vermeyin.
Kısa süreli gelecek için çocuğunuzla
birlikte gerçekleşebilecek planlar yapın ve gerçekleştirin. Örneğin, haftaya okul
kaydını yenileyelim, anneannenlere gidelim gibi. Böyle deneyimler çocuğun gelecekle
ilgili belirsizlikten kurtulmasını ve tekrar gelecekten birşeyler beklemesini sağlar.
-
Eşinizi kaybettiyseniz çocuğunuzun,
onunla olan ilişkisini ve onun verdiği bakımı
özleyebileceğini unutmayın. Bu
özlemini, sizin bakımınızı protesto ederek ifade edebilir. Bu konuda duyarlı ve
toleranslı olun.
Sağlıklı bir çocuk diğer yaşamsal
güçlüklerle daha kolay başa çıkar. Bu nedenle çocuğunuzun dengeli beslenmesine,
yeterince dinlenmesine, temiz yerlerde bulunmasına ve kişisel temizliğine dikkat edin.
arayın. Örneğin, bir sabah daha
geç uyanması ya da günlük işler yerine arkadaşları ile birtakım faaliyetler
yapması için fırsat tanıyın. Size ve aileye yardım etmek için yaptıkları
konusunda kendisini takdir ettiğinizi ve onunla gurur duyduğunuzu sık sık dile
getirin.
-
Ergenlik çağındaki gençlere sosyal
ilişkilerini yeniden kurmaları konusunda destek
olun. Gençlerin deprem felaketini
atlatabilmelerinde, arkadaş bağlarını tekrar kurmaları önemlidir. Bu bağların
kurulması için yetişkinlerin gençleri desteklemesi gerekebilir. Sosyal etkinliklere
katılmaları için onları cesaretlendirin; spor yapabilmeleri için gönüllü
kuruluşlardan yardım isteyin, gereken koşulları oluşturun. Hiçbir şey yapamıyorsa
yürüyüşler yapmasını sağlayın. Ayrıca normale dönme çalışmalarında
gençlerin de katkısını almak onların kendine olan güvenlerini artırabilir,
gençlerin el ele vererek birlikte çalışması ise birliktelik duygusunun gelişmesi
için önemlidir. Başkalarına yardım etmek pek çok gencin kendini daha güçlü
hissetmesini sağlayacaktır. Bu amaçla gerektiğinde bulunduğunuz bölgede gönüllü
kuruluşların sağladığı rehabilitasyon olanaklarından yararlanın.
Gece uykusunda korkuyla sayıklayan ya da
uykudan ağlayarak uyanan çocuğunuzun yanına gidin, onu sakinleştirin, odayı hemen
aydınlatmayın ve yüksek sesle konuşmayın. “Herhalde çok kötü bir rüya
gördün” diyerek onun gördüklerini anlatmasını sağlayın ve kesmeden dinleyin.
Sakın “korkacak bir şey yok “ demeyin. “Anladım çok korkmuşsun, tüm bunlar
sana gerçekmiş gibi geldi” diyerek korkusunu anladığınızı belirtin ama bunun
gerçek olmadığı konusunda onu ikna etmeye çalışın. Yanında duracağınızı,
şimdi güvende olduğunu söyleyin ve mümkünse tekrar uykuya dalana kadar yanında
durun. Uyku sorunu olan çocukların gündüz oyun ve diğer etkinliklerle yorulmalarını
sağlayın. Gece uykusundan önce mümkünse ılık bir banyo aldırın. Tüm bunlar
çocuğun kaygısını azaltacak ve kendini güvende hissetmesini sağlayacaktır.
Böyle bir felaketten sonra küçük
çocukların okula gitmek istememelerinin bir nedeni ailelerinden ve sevdiklerinden
ayrılmak istememeleri olabilir. Ailenin de güvensizlik nedeniyle çocuğu okula
göndermedeki isteksizliği bu durumu daha da körükleyebilir. Eğer çocuğunuz okulda
başarılı bir çocuksa okula geç başlatmayın ya da okula gidemediği günlerin
sayısını olabildiğince az tutun. Bu çocuklar, okulda bazı şeyleri kaçırdıkları
ve arkadaşlarına yetişemeyecekleri düşüncesiyle de okula gitmek istemeyecekleri
için başarıları düşecektir. Başarısı düşük olan çocuklar ise deprem
sonrasındaki bu karmaşıklık ve belirsiz yaşam koşullarında okula ve ev ödevlerine
konsantre olmakta güçlük çekecekler ve okul başarıları daha da düşecektir. Bu
nedenle günlük yaşamınızı mümkün olduğunca düzene sokun ve çocuğunuzun bu
sebeple bir endişe yaşamamasını sağlayın. Öğretmeniyle iletişimini koruyun; hatta
deprem öncesine göre daha yoğun bir iletişime geçin. Çünkü çocuğunuz sizin
problemlerinize duyarlıdır ve bunlara bir yenisini katmamak için size sorunlarından
söz etmeyebilir. Bunun yerine yakın bulduğu öğretmeniyle derdini paylaşabilir ya da
bu sorunu okul ortamında gösterebilir.
Yaşanan deprem felaketinin ve buna
bağlı kayıpların ardından çocuğun ölüm hakkındaki soruları artacaktır. Bu
soruların altındaki önemli kaygılardan biri anne ya da babasını kaybedeceği
korkusudur. Bazen kendi ölüm korkunuzdan dolayı, bazen de kendi yasınızı
yaşadığınız için çocuğun bu konudaki soru ve endişeleriyle çok fazla
ilgilenemeyebilirsiniz. Anne babalar bazen de çocuklarının üzülmemeleri ve onları
acıdan korumak için ölüm hakkında konuşmak istemeyebilirler. Ancak çocuklarla ile
duyguları paylaşmak, onlarla anlayabilecekleri düzeyde konuşmak ve kullandığımız
kelimelere dikkat ederek açıklamalarda bulunmak yararlıdır. Çünkü çocuklar
bilmedikleri konularda fanteziler üretmeye ve kendi kendilerine bazı açıklamalar
getirmeye çalışacaklardır. Genellikle de bu açıklamalar çocuklar için gerçek
olandan daha korkutucudur. Anne ya da babasından birini kaybeden ve diğerinin de
öleceğinden korkan bir çocuğa yanında olduğunuzu onu hiç bırakmayacağınızı ve
yeniden eskiden yaptığı pek çok şeyi yapabileceğini söyleyerek gelecekle ilgili
endişelerini gidermeye çalışın. Ölen anne ya da babası kendisini bırakıp gittiği
için öfkeli olan bir çocuğun da öfkesini boşaltmasını sağlayın. Kum, su ve oyun
hamuru gibi malzemelerle oynama, spor yapma çocuğa bu konuda yardımcı olacaktır.
Ayrıca yakını ölen herkesin onun yaşadığı duyguların aynısını yaşadığını
hatırlatın. Anne ya da babasının ölümünden kendini sorumlu tutan ve bu yüzden
yoğun suçluluk duygusu yaşayan çocuklar ise genellikle onu üzdükleri, ya da
kızdıkları bir zamanda onun ölmesini istedikleri için bunun gerçekleştiğini
sanırlar. Bu çocuklara, yaşamda bazı olayların (ölüm ve doğal afetler gibi) bizim
kontrol edemeyeceğimiz olaylar olduğunu ve bu ölümün de kesinlikle kendi hatasından
kaynaklanmadığını anlamasını sağlayın. Ergenlerin yası yaşamak istemelerini ve
bazen yalnız kalmak istemelerini anlayışla karşılayın, onlara destek olun ve ölen
kişi hakkında konuşmak istediklerinde mutlaka konuşun ve giderek olumlu anıları ön
plana çıkarın.
BU OLAYLA AİLENİZLE BİRLİKTE
BAŞEDİN!
Deprem gibi doğal bir afette ortaya
çıkan bu çok normal ama geçici tepkilerle her birinizin tek tek başetmesi elbette
önemlidir. Ancak aile olarak yaralarınızın daha kısa sürede sarılması ve normal
günlük yaşama dönebilmeniz için aşağıdaki noktalara dikkat etmeniz önemlidir.
-
Çok büyük bir felaket
yaşadığınızı; şaşırmış, sarsılmış ve desteğe ihtiyacınız olduğunu kabul
etmeniz iyileşme sürecinin çok önemli bir kısmıdır.Her aile üyesinin depremden farklı
bir şekilde etkilenmiş olduğunu ve herkesin yeniden eskiye dönmesinin farklı
sürelerde gerçekleşebileceğini unutmayın.Yaşamı yeniden kurma çabalarına ve
günlük işlere tüm aile üyelerini katın.
Aile üyelerinin rollerinde bazı
değişmeler olabilir; esnek ve dikkatli olun. Örneğin, bir ergen hayatında ilk kez
kardeşlerinin de bakımını üstlenmek zorunda kalabilir. Bu arada ergenin kendi
ihtiyaçlarının da karşılanmış olmasına dikkat edin. Ev ile ilgili sorumlulukları
bir kişiye yüklememeye çalışın, paylaşın.
-
Birbirinize yakın ilgi, şefkat ve
anlayış gösterin.
KAYNAKLAR
Allen, R.D. ve Rosse, W. (1998). “Children's
Response to Exposure to Traumatic Events.” Http://www.colorado.edu/hazards/qr/qr103.htmlAPA Help Center. “Managing Traumatic Stress: Tips for
Recovering From Disasters and Other Traumatic Events.” Http://www.apa.org/traumaticstress.htmlBellows, J. “Definitions and Impact of Psychological
Trauma on Child Development”. Presented at IX th European Conference on Developmental
Psychology. September 1-5 1999, Island of Spetses , Greece.Cheal, B. “Adapting Your Early Childhood Program for
Recovery.” Disaster Training International. Helping Adults Help Children.Chris, P. Facts for families-American Academy of Child
and Adolescent Psychiatry. “Helping Children After a Disaster.” Http://www.trauma-pages.com./aacap.htm CMHS. “After A Disaster: A Guide for Parents and
Teachers.” http://www.mentalhealth.org/specials/schoolviolence/parents.htm“Coping Strategies for Adolescents After A Disaster.
Information for Middle and Senior High School Teachers and School Personnel.” (Brochure)
Project REBOUND :FEMA and California Department of Mental HealthDisaster Training International. “After A Disaster:
What You Can Do With Your Children.” Http://www.disastertraining.org/after.htmFEMA and the American Red Cross. “Helping Children Cope
with Disaster. Http://www.trauma-pages.com/FEMA for kids: Resources for teachers. “School
Intervention Following A Critical Incident.” Http://www.fema.gov/kids/tch_cope.htmFEMA for kids: Resources for teachers. “After A
Disaster: How to Help Child Victims.” Http://www.fema.gov/kids/tch_aft.htmFEMA. “Children May Be Affected by Disaster-related
Stress.” Http://www.fema.gov/hu98/d1247n83.htm“Helping Children After A Disaster. A Comprehensive
Guide for Parents & Other Caring Adults.”(Brochure) Project REBOUND: FEMA and
California Department of Mental Health.“Helping Children Cope with Disaster” (FEMA &
American Red Cross), David Baldwin’s Trauma Information Pages. Http://www.trauma-pages.com/Huzziff, C.A. ve Ronan, K.R. (1999). “Prediction of
children's coping following a natural disaster-the Mount Eruptions:A prospective study. The
Australasian Journal of Disaster and Trauma Studies. Http//www.massey.ac.nz/~trauma/issues/1999-1/huzziff1.htmLafond, R. “Helping Children Cope with Disaster.”
Search and Rescue Society of British ColumbiaLos Angeles County Department of Mental Health. “Family
Coping Strategies.” Http://www.trauma-pages.com/National Institute of Mental Health. “Helping Children
and Adolescents Cope with Violance and Disasters.” Http://www.nimh.nih.gov/publicat/violence.htmParent Information Booklet. UNICEF: Psychosocial Project
Kosovo. Trauma Psychiatry Program, University of California, Los Angeles.Perry, B.D. “Principles of Working with Traumatized
Children: Special Considerations for Parents, Caregivers, and Teachers.” http://www.bcm.tmc.edu/civitas/principles_TC.htmRobinson, E. H. ve Rotter, J. C. (1991). “Coping with
Fears and Stress.” ERIC Digest (ED 34188831). University of Illinois Extension Disaster Resources.
“Helping Children Cope With A Disaster.” Http://nimh.nih.gov/publicat/violance.htmUniversity of Illinois Extension Disaster Resources.
“Helping Children Cope With A Disaster.” Http://www.ag.uiuc.edu/~disaster/facts/kidcope.htmlUniversity of Illinois Extension Disaster Resources.
Children, Stress, and Natural Disasters “A Guide for Teachers: What Children May Be
Experiencing.” Http://www.ag.uiuc.edu/~disaster/teacher/csndres2.htmlUniversity of Illinois Extension Disaster Resources.
Children, Stress, and Natural Disasters. A Guide for Teachers: Children’s Responses to
Disasters.” Http://www.ag.uiuc.edu/~disaster/teacher/csndres3.html
Yule, W., Perrin, S. ve Smith, P. (1998). Post-traumatic
stress disorders in children and adolescents. Yule, W. (Ed.) Post-Traumatic Stress
Disorders Concepts and Therapy. New York: Wiley & Sons.
Türk Psikologlar Dernegi'nin eski çalışmalarından yararlanılmıştır. |
|